You are currently viewing Święta rodzinne

Nie czujesz się w świątecznym nastroju ?

Taki czas często wiąże się z ekscytacją i oczekiwaniem na dobry rodzinny czas i świętowanie, ale jeśli opiekujesz się bliską osobą lub członkiem rodziny z demencją, może to być dodatkowy nacisk na i tak już przeciążone ramiona.

Oto 8 wskazówek, które pomogą Ci radzić sobie lepiej w okresie przedświątecznym:

1. Zdejmij ciśnienie

Gdziekolwiek się nie spojrzysz, pojawiają się reklamy „idealnego” świętowania, co sprawia, że czujemy, iż nasze święta muszą wyglądać w określony sposób, aby były wystarczająco dobre. Pamiętaj, że te reklamy mają na celu sprawić byśmy poczuli się w ten sposób (czyli wydawali więcej pieniędzy).

Staraj się nie utożsamiać się z tymi obrazami, które widzisz w mediach społecznościowych lub w telewizji – jedyne, co się liczy, to spędzanie czasu z ludźmi, na których Ci zależy. Zamiast starać się, aby wszystko było idealne, lepiej skoncentruj się na tym, aby Ty i Twoja rodzina lub przyjaciele byli tak szczęśliwi i poczuli się komfortowo, jak to tylko możliwe.

2. Przygotuj się na adaptację

W tym roku spotkania Twojej rodziny mogą wyglądać zupełnie inaczej – osoba, którą się opiekujesz jeśli cierpi na demencję, może być zdenerwowana hałasem, światłem lub zakłóceniem rutyny. To może być dla niej przytłaczające, gdy wokół jest wiele gości, którzy obdarowują sie prezentami, głośno rozmawiają i gestykulują.

3. Powiedz NIE

Często sezon świąteczny przychodzi wraz z pośpiechem i potrzebą spotykania się z ludźmi, których nie widzieliśmy w ciągu roku. Prowadzi to do dodatkowych próśb o odwiedzenie przyjaciół i rodziny, często gdy ty już czujesz się wykończony. 

Zastanów się : czy masz energię lub czas, aby zobaczyć tych ludzi? Zaopiekuj się sobą i pomyśl, czego ty potrzebujesz. Czy to nie będzie za dużo dla osoby  z demencją, którą się opiekujesz czy dla Ciebie? Jeśli tak, grzecznie odmów i zaproponuj spotkanie w późniejszym spokojniejszym terminie.

4. Wyjdź na zewnątrz

Zimowa pogoda często zniechęca nas do wyjścia na zewnątrz, ale nawet szybki spacer na świeżym powietrzu może pomóc nam się uziemić i zmniejszyć poziom stresu. 

Jeśli uda Ci tak zorganizować, że spacer odbędziesz w otoczeniu zieleni i spokoju, będzie jeszcze lepiej. Wykazano, że wystarczy 20 minut na łonie natury, by zmniejszyć stres i poprawić samopoczucie.

5. Idź na skróty

Czy wszystko trzeba zrobić od podstaw samemu, czy nie lepiej kupić gotowe? Czy ciocia Teresa czasem nie zaproponowała, że przyniesie swoje ciasto i nalewkę? 

Przyjmuj z wdzięcznością oferty pomocy i naucz się prosić innych, aby się angażowali tam, gdzie mogą. Potrzebujesz kupić prezenty dla wszystkich, czy może zrobicie niespodzianki dla jednej wylosowanej osoby w rodzinie?

Uczyń sobie życie tak łatwym, jak to tylko możliwe.

6. Ładuj się kiedy tylko możesz

Trudniej niż zwykle znaleźć czas dla siebie pośród świątecznej bieganiny, ale łap go, kiedy tylko możesz. Może to być kąpiel, obejżenie filmu, który lubisz lub wypicie filiżanki herbaty w pokoju z dala od innych.

7. Polityka rodzinna

To nasi najbliżsi i najdrożsi (czyli członkowie rodziny) najczęściej wywołują u nas silne reakcje emocjonalne. W połączeniu z alkoholem, stresem i zmęczeniem – masz przepis na potencjalny zapłon. 

Chociaż może to być kuszące, aby powiedzieć jak się czujesz w tym świątecznym ferworze, zastanów się, czy teraz jest najlepszy czas na wyrzucenie tego z siebie. Czy możesz poczekać do spokojniejszego dnia? Jeśli to co chcesz rozwiązać jest czymś ważnym i niecierpiącym zwłoki, jest bardziej prawdopodobne, że zostaniesz wysłuchany (i skończysz z lepszym wynikiem), pod warunkiem, że dyskusja będzie mniej emocjonalnie naładowana.

POTRZEBNA POMOC OPIEKUNKI?

POZNAJ NASZĄ OFERTĘ OPIEKI DOMOWEJ DLA SENIORA